کارگاه بداهه‌نوازی گروهی در موسیقی‌درمانی

کارگاه بداهه‌نوازی گروهی در موسیقی‌درمانی

WhatsApp Image 2019-08-19 at 8.39.11 PM

افراد با هر توان و استعدادی، به محیطی‌ برای بازگشت به هم‌آهنگی درونی وبیرونی خود احتیاج دارند. چرا که با ایجاد هارمنی در بدن و القا‌های ذهنی‌؛ کنش‌ها و واکنش‌ها در سطحی آرام قرار می‌‌گیرند و منجر به کاستن نگرانی‌ها و تنش‌ها می‌شوند؛ که در پی آن احساس هم‌زیستی‌ دوباره پدید می‌‌آید. یکی‌ از آن‌ محیط‌ها، فعال و پذیرا بودن در بداهه‌نوازی/پردازی به‌شکل گروهی‌ با این روش‌هاست:

  • همکاری در نواختن ساز‌ها و آوازخوانی
  • برقراری ارتباط کلامی و غیر کلامی با بداهه‌نوازی و بداهه‌خوانی
  • انجام حرکت‌های بداهه برای بیان احساس شخصی
  • تقویت و ایجاد مهارت‌های حرکتی با ریتم‌های گوناگون
  • هدایت تصاویر مثبت و معتمد از طریق موسیقی
  • ترسیم موسیقیایی
  • آواز جمعی
  • اهداف کارگاه

 ارایه‌ی روش و آشنایی‌ با امکانات صدا و موسیقی برای شرکت‌کنندگان، که بتوانند کارایی روش‌ها را شخصن تجربه کنند و به این ترتیب مشارکت بیشتری در حفظ سلامتی‌ خود و اجتماعشان داشته باشند.

صرفن با آگاهی‌ و دانستن چند اصل کلی‌ و کاربرد چند تکنیک مقدماتی می‌توانیم از صدا و موسیقی در جهت حفظ سلامتی‌ بهره بگیریم. مثلن ما می‌توانیم بیاموزیم که چگونه جداگانه یا هم‌زمان؛ از ریتم‌ها، ملودی‌ها، سازها و بیانِ‌صدا برای تاثیرگذاری روی خود بهره گیریم. با این آگاهی‌ می‌توانیم از همین لحظه تصمیم بگیریم که به قول معروف؛ خودمان را کوک کنیم.

  • نحوه‌ی برگزاری

هیچ پیش‌شرطی‌ ضرورت ندارد. لازم نیست حتمن از قبل سازی بنوازیم، یا در زمینه‌ی تئوری موسیقی تحصیل کرده باشیم. در واقع درگیر مسائل تئوری شدن در این‌جا اتلاف وقت است و اغلب مغز را خسته می‌کند، چراکه در این‌جا کارکرد و عملکرد موسیقی با محوریت موازنه‌ی آرامش، توانمندی و گشایش همراه است.

برای چه کسانی‌ست؟

استاد، پروفسور، دکتر، مدرس،مربی، برنامه‌ریز‌شهری، پرستار، پزشک، توسعه دهنده‌ی پروژه، درمان‌گر، روزنامه‌نگار، سیاستمدار، عضو اتحادیه، فعالانِ برایِ زندگیِ بهتر، کارآفرین، کارمند، کارمند اداره‌ی تامین اجتماعی، معمار، مددکار اجتماعی، مشاور بهداشت، نماینده‌ی بیماران، بیمار متعهد، دانشجوی به‌دنبال فرصت شغلی معنی‌دار، شهروند آزاد، هنرمند، نویسنده

WhatsApp Image 2019-08-19 at 8.35.00 PM

سلام ریاضی

سایت شخصی سلام ریاضی

به‌عنوان موسیقی‌درمان‌گر

  • تأییدیه رسمی و بین‌المللی “انجمن موسیقی‌درمانی آلمان”
  • تأییدیه رسمی و بین‌المللی موسیقی‌درمانی سیستم‌عصبی از “آکادمی نورولوژی موسیقی‌درمانی” آمریکا
  • برگزارکننده و گرداننده‌ی دوره‌هایی با موضوع “پیشگیری” و “فرهنگ سلامت”
  • برگزار‌کننده‌ی سمینارِ “هارمونی بدن از طریقِ موسیقی”
  • موسیقی‌درمان‌گر و مددکار اجتماعی در زمینه‌ی “اختلالات شناخت و حافظه” و “سالمندان: پارکینسون، سکته/ضربه‌‌ی مغزی” و “اوتیسم” در هایدل‌بِرگ آلمان
  • معرف مدل تداوم یادآوری؛ یک مُدلِ پیشگیریِ موسیقی‌درمانی برای تحلیل حافظه
  • معرف تُن پانکچِر (فُنُ فرسِس) و ماساژ صوتی با پروژه “صدای سفر” در ویتنام
  • تحقیق درباره‌ی “زار”؛ تأثیر موسیقی‌‌ روی عارضه‌ی شیزوفرنی با تشریح مراسم موسیقی‌درمانی‌بومی از خارگ؛ جزیره‌‌ای در خلیج فارس
  • عضو”انجمن موسیقی‌درمانی‌ آلمان”
  • دستیار‌درمان‌گر برای “نوجوانان ناسازگار با جامعه” در بنیادِ توان‌بخشی هایدِل‌بِرگ
  • کارآموزی موسیقی‌درمانی با مبتلایان به سرطان، “کلینیکِ توان‌بخشی” و بخش “عصب‌‌شناسی‌” در اتریش
  • فعالیت‌های موسیقیایی با دانش‌آموزان کلاس‌های سوم و چهارم ابتدایی برای افزایش تمرکز از طریق موسیقی و خلاقیت، در مدرسه‌ی جامع بین‌المللی هایدِل‌بِرگ

به‌عنوان آهنگ‌ساز و موسیقی‌دان

  • آلبوم
  • از بوشهر (با حبیب مفتاح)     ۲۰۱۷
  • بینِ صِفر (با فارس اسحاق)    ۲۰۱۵
  • قطعات
  • یک احساس از رقص و حرکت‌درمانی   ۲۰۱۶
  • سرگشتگی “س”       ۲۰۱۴
  • تری لُگ     ۲۰۱۲
  • گفت مینیاتورِ عزا     ۲۰۰۹
  • واریاسیون‌های پیانویی روی تمی از پاگانینی  ۲۰۰۹
  • تمرینِ اکبر  ۲۰۰۸
  • بعداز تو، دَرین شهر    ۲۰۰۸
  • بَرویش داخ    ۲۰۰۷
  • موسیقی فیلم
  • پویا (از شهباز نوشیر- دریافت بیش‌از چهارده‌ جایزه‌ی بین‌اللملی)  ۲۰۱۶
  • مهاجر (از چارلی چاپلین) برای “چهارده‌اُمین فستیوال فیلم‌های صامت با موسیقی‌زنده”؛ هایدِل‌بِرگ     ۲۰۱۵
  • حاجی‌آقا آکتور سینما (از اوانس اوهانیان) برای “سیزده‌اُمین فستیوال فیلم‌های صامت با موسیقی‌زنده”؛ هایدِل‌بِرگ ۲۰۱۴
  • موسیقی تئاتر
  • سیبیلیا (از پائولا فرسیا)، اجرا در هامبورگ   ۲۰۱۰
  • اجرای پیانو
  • آثاری از “جان کیج”    ۲۰۱۶
  • بداهه‌نوازی برای “انجمن حرفه‌ای پیشگیری” در هانوفر ۲۰۱۶
  • بداهه‌نوازی در “اقامتگاه شهر” هایدِل‌بِرگ (با فارس اسحاق؛ کلارینت)  ۲۰۱۵
  • وَ
  • اُوید؛ یک پروژه‌ی بداهه برای نواختن، خواندن، حرکت، بازیگری، سُرودن، نقاشی کردن و فیلم ۲۰۱۶
  • تنظیم آواز‌هایی از “مالولا”   ۲۰۱۴
  • پی‌ریزی گروه موسیقی “اِتنُکو”       ۲۰۱۴
  • تنظیم‌کننده و نوازنده سازهای کوبه‌ای “شَجَن بند”   ۲۰۱۳
  • دبیر سابق هیأت تحریریه‌ی ماهنامه‌ی “گزارش موسیقی”
  • سابقه‌ی تدریسِ موسیقی در “کنسروتوار تهران” و “دانشگاه جامع علمی-کاربردی”

تحصیلات

  • موسیقی‌درمانی؛ دانشکده‌ی علوم درمانی “بنیاد توان‌بخشی هایدِل‌بِرگ” – آلمان
  • آهنگ‌سازی؛ دانشکده‌ی موسیقی “دانشگاه هنر” – تهران
  • سواحیلی (زبان و ادبیات شرق آفریقا)؛ دانشکده‌ی زبان و ادبیات “دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات” – تهران